In de ban(d) van het Woord

15 februari 2017 in Geloof

Dat wij iets van de Bijbel kunnen vinden is te danken aan Luther, die het boek
uit het Hebreeuws en Grieks in de volkstaal vertaalde, zodat iedereen het lezen kon. Door Fokkelien Oosterwijk, Westerkerk Amsterdam.

In de kerken van de Reformatie werd de Bijbel naast het boek in de kerk ook het boek voor thuis.
Eeuwenlang groeiden generaties op met Bijbellezen aan tafel en was het persoonlijk lezen
van de Bijbel ter eigen inspiratie heel gewoon. Als handreiking en wegwijzer stond de
Bijbelse scheurkalender -met voor elke dag een tekst- aan de wieg van de overvloed aan
scheurkalenders van vandaag!

Een boek vol wreedheden of vindplaats van wijze uitspraken?

Wat betekent de Bijbel (nog) voor ons? Wat vinden wij ervan?
Antwoorden op die vraag kunnen nogal uiteen lopen:

  • het Woord van God van kaft tot kaft,
  • een verzameling prachtige verhalen waarin je jezelf kunt herkennen,
  • een vindplaats van wijze en inspirerende uitspraken,
  • een boek vol bloederige wreedheden in naam van God,
  • een bron van discriminatie van homo’s en vrouwonvriendelijke beginselen,
  • een document van een achterhaald wereldbeeld, strijdig met de wetenschap,
  • een bemoedigend boek dat hoop voor de toekomst geeft,
  • een verzameling menselijke ervaringen waarin Gods aanwezigheid doorklinkt,
  • een van de klassieke parels van de wereldliteratuur,
    enzovoort.

Er is veel veranderd sinds Luther. 500 jaar geleden brak hij door. Sindsdien is ons wereldbeeld drastisch verschoven, de wetenschap heeft een enorme vlucht genomen, andere godsdiensten werden bekender en kwamen zelfs onder ons wonen, het geloof in God brokkelde steeds meer af.

Ook in de kerk ligt de Bijbel vaak allang niet meer als een blok beton op de kansel. Tot opluchting voor velen en een nieuwe kans op een door dat oude boek geïnspireerd geloof. Maar ook tot ongerustheid van anderen, want wat blijft er over als je de letterlijkheid opgeeft?

In de Amsterdamse Westerkerk houden we van de vrijheid om de Bijbel te lezen met ons hart en ons verstand. Omdat het juist zo een werkelijk inspirerend boek kan zijn, dat geloof kan wekken en tot ontplooiing brengen. Niet omdat het pasklare antwoorden geeft op onze vragen, maar helpt om zelf antwoorden te zoeken. Sterker nog: om onze vragen te wekken waar die misschien niet eens in onszelf opkomen. De Bijbel als het Woord dat niet beklemt en onvrij maakt -geen ban- maar bevrijdt en in een verbondenheid zet van mensen die dit boek ook van levensbelang vinden.

Evenement 4 maart 2017: In de ban(d) van het woord in de Westerkerk, Amsterdam
We gaan in dit Lutherjaar een middag over de Bijbel praten. Wat die voor ons betekent en wat wij ervan vinden. Prof. dr. Mirjam van Veen zet de gesprekken in een historisch kader en wekt de hedendaagse vragen op, zoals zij dat kan met een mengsel van gedegenheid, gedrevenheid en humor.

Daarna wordt er in workshops nader op onze kijk op de Bijbel ingegaan: het geweld in de Bijbel, in naam van God (prof. dr. Sam Janse), de (vaak politieke) boodschap die Rembrandt in de Bijbel zag (dr. Gerda Hoekstra), en de Bijbelse visie op vrouwen en mannen (drs. Fokkelien Oosterwijk). Tenslotte wordt pianist Hannes Minnaar bevraagd op hoe hij de “tekst” van zijn muziek leest en ge├»nspireerd wordt door vaak eeuwenoude stukken.

Tot besluit is er een drankje, om na te praten. Wie weet: om uit de ban en in de band te springen?

ds. Fokkelien Oosterwijk is predikant van de Westerkerk

Gespreksochtend: Evolutie en de bijbel

10:30 29 augustus 2017 Majella Kapel

We hebben al twee levendige en zeer interessante gesprekken gehad...

Lees verder